söndag, december 12, 2010

men's relay, Hochfilzen, Austria.

Börjar med en snabb analys av gårdagens damstafett. Sverige slutade på en sjätte plats. Det får väl vara okej. Men jag blir så irriterad att vissa av tjejerna inte kan hålla ihop skyttet. Sverige behöver fler än två toppåkare på damsidan.

Jaja, jag lämnar gårdagen. Herrarna har åkt färdigt för en stund sedan. Som väntat blev det Norge som vann och de knockade de andra. Österrike som kom tvåa var dryga minuten efter Norge och plats tre, fyra och fem var nästan fyra minuter efter i mål. Det är helt galet.

Men jag måste säga att jag blev nervös efter Norges första sträcka. Os misslyckades totalt i första skyttet och det blev en straffrunda (i stafett har man tre extra skott att tillgå och missar man dem också blir det straffrundor). Men Björndalen som åkte andra sträckan ordnade upp misstaget och sedan blev det praktiskt taget defillering på de sista två sträckorna och återigen imponerade Boe (sista sträckan). Helt fantastisk skidskytt!

Hur gick det för Sverige då? Ja, om man ser slutresultatet får de väl godkänt. Men med tanke på hur åtminstone Lindström och Jonsson (första och tredje sträckan) sköt är det hemskt. Dock klarade de sig på totalt två straffrundor, men det blev alldeles för många extraskott. Inte bra.

Bergman gjorde dock en riktigt bra sistasträcka och hade han bara sparat rycket några meter till hade Sverige kunnat sluta trea, men han var för optimistisk och orkade inte hela vägen fram och blev omkörd av både Frankrike och Tyskland. Men det blev en riktigt spännande spurt, för det skilde bara några hundradelar de lagen emellan. Men som sagt, hade han sparat på rycket ett tag så hade det kunnat vara svenskt på pallen.

Om en timme är det dags för damernas jaktstart och det ska bli riktigt spännande att se hur Ekholm och Zidek är i formen efter helgens tävlingar. I jaktstarter blir det ofta att man stresssar varandra på skjutvallen och misstagen kan bli ödesdigra, så allt kan hända. Så det ska som sagt bli riktigt spännande.

Men det är ju om en timme, så nu ska jag lägga mig i soffan och se Huset fullt. Kanske att jag tar en kort powernap för det är väldigt svårt att skriva just nu för ögonen är inte riktigt med. Det blev en sen kväll. Men det orkar jag inte skriva om nu.

Inga kommentarer: