lördag, december 11, 2010

men's pursuit, Hochfilzen, Austria.

Börjar med en rättelse: Jag skrev i förra inlägget att det var "herrarnas sprint" men jag menade "jaktstart". Så tokigt.

Herrarna har nu jagat färdigt. Ferry avancerade från elfte till nionde plats. Okej får jag väl säga, det går framåt och eftersom det är andra helgen är jag inte så orolig, det är många tävlingar kvar.

Den unga norrmannen (Boe) som vann sprinten igår, vann även idag. Nästan en minut före tvåan (Eder, Österrike) och jag fortsätter imponeras av denne norrman. Han är bara 22 år och redan med och fightas med de stora. Han sköt sista ståserien på dryga 22 sekunder (dock en bom, men det hade han råd med) och det är riktigt imponerande.

Men den som imponerad mest idag var fransmannen Martin Fourcade. Han startade som trettioåttonde man och gick i mål som trettonde (!). Det är fantastiskt bra åkt och han sköt fullt i alla fyra skjutmomenten. Hatten av för honom.

Dagens bottennapp gjorde gårdagens tvåa (Sednev, Ukraina) han kom i mål som tjugonionde man. Helt galet. Men så är skidskytte och speciellt jaktstarter. Allt kan hända och håller du inte ihop ditt skytte är det svårt att hålla placeringen.

Imorrn är det herrarnas stafett och det ska bli riktigt kul att se det norska laget. Det vore en väldigt stor skräll om inte de vinner. De har ju ändå helgens överraskning Boe, den store Björndalen och tronföljaren Svendsen (jag vet inte än vem som är fjärde man, men jag skulle kanske tro att det blir Os). Ett mycket starkt lag som sagt. Morgondagen blir spännande.

Damerna ska åka sin stafett om lite mer än två timmar. Jag har inte så jättehöga förväntningar på det svenska laget, men om bara de kan hålla ihop skyttet och åka relativt snabbt så att Ekholm (som kör sista sträckan) får ett bra utgångsläge så kan allting hända. Men det är ju som sagt ett par timmar kvar, så jag ska göra lite grejs innan dess.

Jag ber om ursäkt att det blir en massa skidskyttesnack, men ni som känner mig vet att det blir så här vid den här tiden på året. Om ni inte är intresserade behöver ni ju inte läsa just dessa inläggen. Nu ska jag gå och vika lite kläder, de har tagit över sovrummet och det är inte kul.

Inga kommentarer: