måndag, november 22, 2010

chapter five: what is love?

Det är svårt att förklara kärlek, har man upplevt kärlek är det lätt att förstå, men fortfarande ganska svårt att förklara. När jag googlade ordet "kärlek" fick jag fram: "att ovillkorligt och starkt tycka om någon för det den är, och inte för det som ges" och jag tycker att den förklaringen stämmer väldigt bra.

Kärlek för mig är när det bubblar i magen eller när jag inte kan tänka på någonting annat. Kärlek är en känsla som får endorfinerna att dansa. Endorfinerna i sin tur gör att man mår bra. Kärlek kan vara så mycket. För mig är kärleken till familjen störst av allt. Den kärleken har alltid och kommer alltid finnas där. Det är en kärlek som skulle få mig att gå genom eld och vatten för att skydda min familj. Kärleken till min familj är ovillkorlig.

Kärleken till mina vänner är också en stor del. Mina allra bästa vänner skulle jag kunna göra nästan vad som helst för. Jag älskar att de får mig att skratta. Jag älskar att de får mig att må bra. Jag älskar att de alltid finns där om jag vill gråta eller bara prata av mig. Jag älskar dem för att just de vill vara nära mig och lyssna på mina problem eller bara lyssna.

Kärleken till Micke är fantastisk. Han får mig att skratta, han får mig att må bra. Även om han ibland får mig att bli arg och irriterad är det ändå kärleken som vinner i slutändan. Ingen kan med säkerhet säga att det kommer vara jag och Micke för resten av våra liv, men efter fem år tillsammans känner jag att om det skulle bli så, skulle jag vara den lyckligaste människan på jorden. Han ger mig så mycket, faktiskt inte bara kärlek. Han ger mig styrka, självförtroende, glädje, värme. Att vakna upp bredvid honom är för mig en lycka, om han inte har väckt mig på grund av snarkning förstås.

Det är viktigt att förstå att kärlek kan vara så olika beroende på vem man pratar med. Alla människor har sin egen förklaring till just kärlek. Men att kärleken får en att må bra kan nog alla hålla med om. Att älska någon annan är att älska sig själv för om inte Du älskar dig själv, hur ska Du kunna älska någon annan? Allt börjar hos dig själv. Lär du dig att älska Dig för den Du är då är det mycket lättare att känna samma sak för någon annan.

Jag ska avsluta med att citera Ross Geller:

"Ah, love. L-O-V-E Love. L is for Life and what is life without love? O is for... Oh wow! The V is for this Very surprising turn of events, which I'm still fine with by the way. E... is for how Extremely normal I find it... That you two are together and that one day you might get married... And have children of your own..."

Imorgon: Min dag!

Inga kommentarer: