söndag, juli 04, 2010

European domination.

Nu är vi hemma. Skönt. Innan jag lägger mig och läser tänkte jag bara skriva lite om det som har hänt i Sydafrika. Kvartsfinalerna är spelade och två av storfavoriterna är borta ur leken. Igår åkte ju brassarna ur mot Holland, efter en spännande match.

På kvällen spelades Ghana-Uruguay och det blev också en spännande match. 0-0 efter full tid och samma resultat efter förlängningen, vilket betyder straffar. Men det hade kunnat avgöras i sista sekunden av sista förlängningshalvleken. Suaréz (Uruguay) räddade bollen på mållinjen med händerna. Ni som inte vet vem Suaréz är, kan jag bara säga så här att han är forward och därför är en räddning med händerna inte tillåten. Han fick rött kort och Ghana straff. Gyan gjorde sig redo att slå straffen. I ribban.

Det betydde att 0-0-resultatet stod sig och mer straffar väntade. Samme Gyan fick revansch, men vad gjorde det när Abreu chippade in bollen bakom Ghanas målvakt och därmed avgjorde matchen. Så det blir alltså Holland-Uruguay i första semifinalen och jag måste nog säga att Holland kommer ta den första finalplatsen, konstigt vore annat.

Idag spelades de två sista kvartsfinalerna. Argentina började mot Tyskland. Tyvärr såg jag bara små snuttar av matchen eftersom tvn slutade fungera hemma och sedan på jobbet kom det så mycket sidor i början. Men jag hann i alla fall se två av Tysklands mål (2- och 3-0-målen). Maradonas pojkar blev utspelade av tyskarna och det innebar alltså att både Argentina och Brasilien åkte ut i kvartsfinalen. Trist, men så är det i fotboll. Kan tyvärr inte säga så mycket om matchen eftersom jag missade typ nästan allt, men det var säkert en bra match.

Den sista kvarten spelades mellan Spanien och Paraguay. Ett Spanien som jag trodde skulle avgöra tidigt, men det tog ända fram till den 83e minuten innan Spanien kunde göra ett mål (ett mål som stod sig matchen ut). Det var ett snyggt anfall där Iniesta sprang igenom Paraguays försvar och skickade bollen till inhopparen Pedro, som sköt. I stolpen. Returen till Villa som sköt. I stolpen och i nästa stolpe och sedan in i mål. Ett helt osannolikt mål, men alla mål räknas.

Dock är det inte det enda som man minns av den matchen. Kring den 60e minuten (kommer inte ihåg exakt, men det var därikring) fick Paraguay straff efter att Pique drog ner en "paraguayansk" (vad heter de som bor i Paraguay?) anfallare. Precis då straffen skulle slås sa jag till mig själv att den går inte in i mål. Jag fick rätt. Casillas tog bollen. Spanien kontrade och vad händer då? Jo, Spanien får straff istället. Xabi Alonso gör sig redo. Bollen i mål (även här gissade jag rätt). Men mitt i glädjeyran meddelar domaren att straffen måste slås om för att det var spelare i straffområdet innan Xabi rörde bollen. Tyvärr missar Xabi denna gång och dramatiken är stor.

Men som sagt Spanien lyckades tillslut göra mål och vinna matchen. Men jag måste säga att de hade stora problem med ett Paraguay som pressade på högt upp och Spanien var nog inte riktigt beredda på det och därav kom problemen. Men nu är åtminstone en av mina guldfavoriter kvar i VM. I den andra semifinalen möts alltså de regerande Europamästarna Spanien och ett Tyskland som förnedrade Argentina. Om den första semifinalen är ganska säker är den andra inte alls lika säker. Men en sak är säker i alla fall det blir Europa som dominerar i VM.

Inga kommentarer: